٢٢‏/٠٨‏/٢٠٠٧

ياترى ده حكم القدر ولا القدر مظلوم؟؟

مرت سنين سنين كتر مش سنه ولا اتنين بس زى ما بيقولوا ان القلب بيحب مره واحده بس وشفتها زى ماهى نفس العيون اللى دايما كنت برسنها على الكتب وهامش مذكرات المذاكره واللى ياما كنت بتوه معاها لما كنت برسمها على ورقه الامتحان لكن استنى فى حاجه حاجه انا عارف انى انا بس اللى ممكن اشوفها الابتسامه اللى ياما كنت بفرح لما بشوفها حتى لو عندى كل هموم الدنيا هى فين ؟؟؟؟ وهنا بس رجع الزمن بيا حوالى 5 سنين ورا يوم ما سألتها ياترى بتحبينى بجد يا .................؟؟؟ وايه كان الرد دمعه واحه بس لا دمعتين علشان ما اظلمهاش وسبيتى ومشيت اكيد هتستغرب زى ما حصلى تماما بس انا قولت انها اكيد فى حاجه مزعلاها وحبيت انى اسيبها هى اللى تقولى زعلانه من ايه ؟؟ كان معادنا دايما قبل مانروح الكليه نتقابل ولو حتى خمس دقايق بس كفايه انى اشوفها كل يوم بس بعد ما سبتنى استنتها تانى يوم اتأخرت5 دقايق جبت عصير وقولت انفض للمحاضره الاولى واستناها فات 30 دقيقه ولسه ماجتش حاولت انى اكلمها على الموبيل وكان الرد (( الرقم الذى طلبته غير موجود فى الخدمه)) اتصلت تانى وتالت ورابع ................ لحد ماخلاص القلق كان هيقتلنى وهنا بكل سذاجه قومت اكلمها على تليفون البيت غم انى عارف ان ده مش كويس ليها بس كنت لازم اكلمها وردت عليا والدتها وكان الحديث كما الاتى هى/ الو انا/ السلام عليكم لو سمحتى الانسه .......... موجوده؟؟ هى / مين معايا ؟؟ انا / محمد زميلها فى الكليه هى/ خير ؟؟ انا/ اصلها ماجتش الكليه النهارده وكان عندنا محاضرات مهمه سكتت والدتها شويه وبكل هدوء تسألنى هى/ انت محمد اللى فى كليه ......... مش كده؟؟؟ انا طبعا استغربت ازاى انها عرفتنى اساسا هى ماتعرفش عنى اى حاجه الا اذا ..... ممكن؟؟ انا / ايوه هو انا فعلا ياترى هى موجوده هى / بص يابنى هى وصتنى انى اقولك ماتزعلش وانت اكيد هتلاقى اللى تحبك وتحبها انا / يعنى ايه ؟؟ هى/ ........ سافرت النهاره للنمسا مع بباها انا / ازاى .. امتى ....طيب هتيجى امتى ؟؟ هى / مش مهم تعرف بس ياريت تعمل زى ماهى قالتلك طيب ممكن ............ تيت تيت تيت تيت تيت وكان ده معناها ... اسفه المكالمه انتهت ..؟ وقفت فى الشلرع مش فاهم اى حاجه ومش عاف اى حاجه وقعدت حوالى 6 ساعات مش عارف انا بفكر فى ايه ياتر ى انا زعلتها ولا واسمحوا ليا انى احتفظ بالجزء ده لنفسى المهم ان ده اثر معايا اوى اثر فى الدراسه فى حيلتى فى معملتى مع الناس وشفتها بعد خمس سنين كنت فيهم مثال للمحب باخلاص ماحولتش انى احب تانى ولا حتى اتعرف على اى بنت رغم انى ليا اصداقاء بنات بس هم مجرد اصدقاء ليس الا كانت مع والدها بس بكل هدوء روحت عندها وقوالت لها حمد لله على السلامه يا انسه ............؟ وسيتها ومشيت فى نفس اليوم بالليل اتصلت بيا كنت ساعتها مع اصحابى استاذنت وقمت اكلمها وكان مش هدخل فى الحوار اللى دار بينا بس الخلاصه انها سافرت لان باباها كان عايزه معاه هناك تكمل تعليمها وتتجوز ابن عما اللى لسوء حظه وحسن حظها توفى فى حادثه قبل وصولها النمسا بيوم واحد اتكلمنا كتير وشكينا لبعض كتير اوى كلامها كله اعتذار واعذار واسباب لحد ما انا تعبت بس لما قالتلى انها بتحبنى صدقونى نسيت كل حاجه وكأنى رجعت بالعمر خمس سنين ورا وزى مابيقولوا رجعت الميه لمجاريها لحد امتى ؟؟؟ شهر شهر واحد وبعتها كنت عندهم فى البيت علشان اتقدم ليها ما تستغربوش لاننا فعلا كنا بنحب بعض وبصراحه والدها ما اعترض على الفكره بس طلب منى انى استنى لما اخلص الكليه حاضر انا مافق انى استنا لو هى هتستنانى ومرت الايام يوم ورا التاني وفى يوم قالتلى انا روح اعمل عمره وماتزعلش يادوب ايام وهرجع وبالمره ادعليلك علشان الامتحانات بس انت عتكونى بعيده عنى اوى وانا مفيش عندى استعداد انى اسيبك ولو لحظه واحده بعد اللى كان ما تقلقش ما تخفش وكتير منكده اوكى بس حاولى تكلمينى كتير ووصلتها مع باباها للمطار وفات يوم والتانى والتالت وكنا بنتكلم كا يوم عل النت لانها معهاها لاب توب وفلا اليوم السابع كانت بتكلمنى فى التليفون وكان صوتها فى حاجه مش صح سألتها مالك؟؟ قالتلى ولا حاجه شويه برد لا فى حاجه انت هتخبى عليا بصراحه انا هعمل عمليه بكره اييييييييييييييييه؟؟؟؟؟ بابا كان متفق مع جراح هنا علشان يعملى العمليه عمليه ايه ؟؟؟؟؟؟ توسيع صمام فى القلب انت ازاى ما قولتليش انت حرام عليكى انت .. وانت... وانت ....وانت وكتير من كلام العتاب بس فى الاخر ماتخفيش هتعدى ان شاء الله ووصيتها انها تكلمنى قبل ةبعد العمليه خلاص والله هكلمك وماتخفش الدكتور مطمنى وان شاء الله خير وقفلنا الخط وصدقونى انى دعيت دعيت من كل قلبى ان تشفى حتى لو المرض ده يسيها ويجينى انا وكلمتنى قبل العمليه يدوب دقيقتين ودخلت غرفه العمليات وفات ساعه والتانه والتالته ولا فى اى اتصال قولت يمكن لسه ما فاقتش من البنج بس بالليل كنت بموت من القلق عليها واتصلت انا بيها ورد عليا والدها وقال كلمتين اتنين بس البقاء لله حقيقى الكلام ده لاول مره فى حياتى اقوله لاى حد ولا حتى اهلى ولا اصحابى يعرفوه بس بتمنى انى لما اموت اقابلها رغم انها ما بتغيب عن عينى لحظه واحده البقاء لله

هناك تعليقان (٢):

عاشقة الوطن يقول...

السلام عليكم

ازيك ياسامو
ديه اول زيارة ليا عندك
بس بجد البوست ده أثر فيا كتير كتير اوى
انا عارفة ومقدرة قد ايه ان الواحد لما يحب وبيحب بجد قد ايه بيتعذب وبيزعل لما اللى يحبه بيبعد عنه او النصيب بيبعده
اللى أقدر أقوله ليك
ان هى اكيد سعيدة دلوقتى عند ربنا
هى أكيد سعيدة انها لاقيت شخص حبها بجد واخلص فى حبها
هى اكيد توفت وهى سعيدة بكده
ومظنش ابدا ان فيه واحدة هتلاقي الاخلاص من اللى هى بتحبه غير نادر جدااا فى الزمن ده
تحياتى الشديدة لاخلاصك ولحبك ولتذكرك لها حتى بعد موتها

ربنا يرحمها يارب ويجمعك معاها فى الجنة

اللهم امين

kafrawy يقول...

الحياة كالقطار

هناك من يصعد

وهناك من يهبط


و للة ف خلقة شئون