١٨‏/١٠‏/٢٠٠٧

معانى ............... ؟

دلوقتى بس فهمت انا ليه عملت المدونه دى ؟ المدونه دى صديقى اللى مش معايا اللى دايما بينصح علشان كده انا قررت انى اكتب عن اللى بحس بيه مش اللى يهم حد تانى حتى لو مواضيعى مش هتهم حد تانى بس كفايه انى بكتب كلام كلام هو ده اللى احنا عايشين بيه وليه ومعاه الحزن ؟؟؟ كلمه كل ما احاول انى اهرب منها وم معناها الاقى الدنيا والحياه بتدفعنى فى اتجاهه تانى يعنى ايه حزن ؟؟ يعنى ليه الحزن ؟؟؟ كل اللى الشباب يعرفوه هو شوزيه كلام اغانى او حتى شعر او او او ..؟ ياترى الحزن مرتبط بالحياه ولا الحياه هى اللى مرتبطه بالحزن ... ؟ يعنى علشان ما نزعلش نعمل ايه ؟؟؟ غريب اوى احساس الحزن ......... وغريب اكتر اسبابه ؟ مع الحزن بتلاقى النسان شفاف اوى حساس اوى هادى ... ورقيق ومجرد ان النسيان يطفو على الواجهه ويختفى الحزن ومعالمه يعود الحال الى ما كان وهنا بتكون البدايه ويبدأ الحزن دورته مع انسان تانى انا مش بتكلم عن عدوى ولا فيروس انا بتكلم عن الحزن اللى اتحدى اى انسان انه يوصفه وصف يكون هو نفسه مقتنع بيه انا بتكلم عن الحزن اللى كلنا جربناه باختلاف الاسباب بس السؤال هنا ؟؟ ياترى مين اللى بيختار هو اللى بيختارنا ولا احنا اللى بنختاره ياترى احنا اللى بنسعى ليه ولا احنا مجرد ضحايا وقعنا فى فخ من افخاخه لو نزلت فى الشارع فى اى وقت ياريت تبص فى وجوه اللى ماشين فى الشارع واتحداك انك هتلاقى من الحزن انواع واصناف اللى حزين علشان حب كان ومات واللى حزين علشان قدره ما كن على هواه و و و و .........و انواع واشكال افتكر قصه بسيطه حصلت معايا انسان والله ما اعرفه ولا يعرفنى بس مجرد انسان كنت فى اليوم ده فى العريش حبيت انى اتمشى شويه وانتم عارفين جو الصحراء وتأثيره الغريب علينا كان قاعد لوحده فى الظلام وبينظر للسما بس على وجهه اقوى تعبير رأيته للحزن وللتفكير فيه بهدوء قربت منه وطلبت ولاعه علشان اولع سيجاره رغم انى معايا ولاعتى بس شئ غريب كان بيدفعنى انى اتكلم معاه الغريب انه بص ليا وهو تايه تماما وتائه هو التعبير الوحيد للشكل اللى رأيته سألته مالك خير ؟؟ رد عليا وقال ولا حاجه واختصارا دى كانت قصته مع الحزن قال وبصوت منخفض كانت غلطتتى بس صدقنى هى كانت بريئه اوى كل اللى عملته انا قربت منها وقولتلها مالك؟؟؟ وبصتلى وقالت ولاحاجه بس والله شوفت فى عنيها كلام كتي اوى وده اللى خلانى اتعرف عليه واتكلم معاه واحبها بس بعد كام يوم كان كل شئ ......ولا شئ بس انا اللى غلطان ما كنش المفروض انى اتخدع بملامحها البريئه ولا كلامه المؤثر ابدا .......... وبكى سيبته ومشيت وزى ما انتم لاحظتم هو فاكر انه هو اللى سعى للحزن بنفسه ومش واخد باله ان الحزن هو اللى جذبه ملامح بريئه وجه جميل وعيون بتتكلم دى اوضح خدع الحزن وسقط وصدقونى انا نفسى اعرف معناه ايه ليه دايما بيطاردنا ليه؟؟؟؟ لكنى عارف انى مهما قولت مش هقدر اوفى الحزن حقه لكن اكيد فى غيرى كتير بدأ الحزن يقول كلمته ما تقلق لو ما وصلك اكيد هيجيلك انت بس استنى بص قدام ..... ركز ... اكتر هو ده الحزن اكيد لاقيته

هناك ٦ تعليقات:

gohayna يقول...

جميل الاسئله بتاعتك دي

ياتري فعلا احنا الي بنبحث عن الحزن
ولا هو الي بيلاقي المجال مفتوح بسببنا احنا وساعتها بيسكننا

انا عن نفسي بعتقد اننا الي بنديله المجال يدخل جوانا ويتربع علي عرش قلوبنا



فعلا بجد موضوعك جميل اوي

تسلم ايديك يا قمر

تحياتي ليكي جدا

samo يقول...

شرف ليا انك تكون اول رد ليا

بس مش بس احنا بنديلوا المجال
انا بقصد انه هو اللى بيحاول يوقعنا فى واحده من شراكه

بس كفايه انك فهمتى قصدى


نورتنا

Bossy يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

موضوعك قراته اول امبارح وبقالي يومين بفكر فيه بجد
الحزن صعب نوصل لمعني ليه لانه حاله واحساس معين بيختلف من شخص لاخر وكمان اسبابه كتير اووي
بس الدنيا زي ما فيها حزن فيها فرح
واحنا زي ما بنحزن بنفرح يمكن لحظات الفرح بسيطه بس ممكن نحاول نعيشها دايما ونفتكرها ونخلي السعاده دنيتنا بدل ما نخلي الحزن دنيتنا
طبعا كلامي ممكن تحس فيه بتفائل وحب للحياه مع اني من كام يوم كنت متعصبه جدا وبعيط وبقول انا عندي حزن يكفيني سنين مش مستحمله شئ جديد يجي يزعلني
بس اكتشفت حاجه
لكتشفت ان الدنيا ابسط من كده الانسان بيفقد اشياء كتير في لحظه وبيفقد حياته في لحظه يبقي الحياه مش مستاهله اننا نعيش نفسنا لحظه حزن واحده

انا متاكده ان الكلام اللي كتبته كتبته في حاله صعبه واكيد كنت متاثر باشياء حزينه
بس بجد الدنيا مش مستاهله اي حزن
واوعي تقولي في ايه يفرح
الدنيا مش مستاهله



خدها نصيحه بقي من واحده كل مشكلتها انها متفائله شويتين تلاته
ياريت اكون وصلت وجة نظري ومكنش طولت
ومتشكره جدا علي مرورك علي مدونتك والكلام الجميل اللي سيبته فيها

زياره دائمه ان شاء الله

بكره ان شاء الله احسن

samo يقول...

bossy

صدقينى انتى قولتى كلام كتير
بس
مفيش كلمه ما تستاهلش انى اقراها وافهمها كويس اوى

عارفه بسبب كلامك الجميل ده انا يمكن اكتب عن فلسفه شئ تانى تماما شئ عندنا كلنا شئ عارف يفرض علينا سيطر احنا حبيناها


المهم انا لما اقرات رد كنت بس بحاول انى اجارى ولا جزء منه

شكرا بوسى

oceaneyes يقول...

بحاول افكر فى حروف تتركب على بعضها عشان اكون كلمة ومن الكلمة اكون جملة مفيدة اقدر بيها ارد على الموضوع الرائع ده
...
عاجبتنى اوى جملة انت قلتها عن الحزن

(ياترى مين اللى بيختار هو اللى بيختارنا ولا احنا اللى بنختاره ياترى احنا اللى بنسعى ليه ولا احنا مجرد ضحايا وقعنا فى فخ من افخاخه)
...
الله اعلم ايه اللى حصل بالظبط
بس اللى اكيد هو ان حياة الانسان من غير حزن هاتكون مملة اوى ...الحزن والفرح والغضب والارتياح والندم والسرور ووووو...

كلها عبارة عن مجموعة مشاعر ..بدون وجودها فى حياة الانسان مش هايحس بإنسانيته وكمان مش هايتعلم حاجة فى حياته ...

...

مش عارفة اقول ايه اكتر من كدة ..
بس عاجبنى اوى الموضوع وشدنى ..

وانا بشكرك على زيارتك لمدونتى اللى خلتنى اشوف مدونة خفيفة على القلب وممتعة زى مدونتك

...
وياريت زى ما قلت فى البوست ده انك تتكلم عن اللى يريحك واللى انت عايزه ..مش اللى غيرك عايزه ..

...
واكيد وقت ما تدور على اللى يسمعك ...هاتلاقى كتير اوى
...
تحياتى ليك
...

samo يقول...

oceaneyes

اولا احب اشكرك على الرد الجميل غير المتكلف

ثانيا .. من الصعب اوى عليا انى اعتبر الحزن مجرد شعور او احساس من ضمن الاحاسيس العاديه اللى انتى عددتيها

انا اعتبره اداه لكل المشاعر التانيه
لما الانسان بيكون حزين بيكون على استعداد لتقبل وابداء كتير من المشاعر التانيه

انا مش هطول اكتر من كده بس احب اشكركتانى على الزياره الجميله دى واحب انها تتكرر

شكرا ليكى