٣١‏/١٠‏/٢٠٠٧

اصدقاااااااااء ...؟؟

مشتت مش لاقى حل لاى مشكله مفيش جانببه اى انسان يساعده ولاحتى بالنصيحه عارف ان ده مش ذنبه بس ايه فى ايديه علشان يصلح الموضع ده حزين لدرجه الادمان ادمن الحزن .... والحزن ادمنه مفيش صديق غيره بقى هو ونفسه بس عارفين الاحساس لما تحس انك وحيد شعور بالخوف بيتسلل ويقرب منك احساس بالحزن بيحاول يسيطر عليك ويخدرك هتقاوم وهتقاوم ...... بس لأمتى؟؟؟ فى لحظه وجد نفسه ضعيف مراره الحزن وشده الخوف تأثيرهم معدش صعب عليه وفى اللحظه دى انتصر الحزن وفاز بيه ادمان هو زى ما نفسى بتحب انها تسميه قفص زى ما انا احب انى اسميه قفص بتدخل فيه مش بأرادتك بس مافيش خروج رغم الطريق موجود بس انت بقيت ......... مدمن لحظات بيزرنى فيها رغم انه ما بيفارقني نظره واحد لعيونه وهتعرف يعنى ايه يكون الانسان ........ مشتت ........ لكن رغم ده كله فى سؤال جواه بيظهر للحظات ويختفى زى البرق ليه ؟؟ انا مش وحش اوى كده ؟؟ ياترى العيب فى مين ؟؟؟ وعلشان بعطف عليه اخدته وخرجنا ندور على اجابه ..........؟؟؟؟؟ بعد اذنك يافلان .. انت عارفنى ياتى انا وحش اوى كده ؟؟؟ والله انت كويس بس ممكن تكون احسن اجابته جميله او بمعنى تانى دبلوماسيه مشتت يعنى ليه تبعد عنى ..؟ وليه كلهم بعاملونى كده ..؟؟ وفى النهايه بشوفه سعيد جداا اسأله خير ؟؟؟ يرد عليا الحزن رغم قسوته صديق كويس اوى وانا عرفت اكسبه فى صفى وعلى كده بقت حياته مداوله مابين الخوف والحزن تشوفه تقول انه سعيد رغم انه من جوه الخزف والحزن غلفه قلبه واصبحوا اصدقاء

هناك ١٥ تعليقًا:

ارسم بالرصاص يقول...

سامو .. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. طبعا مش زيارتي الاولى يمكن التالتة او الرابعة

لكن ده اول تعليق ليا ربنا يستر ويظهر لانو حطيت تعليق على البوست اللي بعنوان معاني .. وللاسف ماظهرش

المهم .. انت كتاباتك رغم انها بتدور حوالين الحزن ومعانيه وأنواعه لكن مش عارفه ليه ياسامو بحس انك ف حالة شجن وانت بتكتب .. ف حالة انسجام مع الاحاسيس دي وكأنك مش بس راضي بالكتابة عنها لكن عايش حالة مرافقة وصداقة لذيذة معاها أثناء كتابتك ..

الشجن ده انت سميتو ادمان ... وأنا بفضل أديه معنى الشجن .. لانو فيها مسحة إنسانية شوية ..

مدونتك حلوة أوي سامو وبتناقش الأحاسيس بطريقة جميلة ومجنونة ف نفس الوقت ..

تحياتي ليك وياريت تعتبرني صديقة لمدونتك


هايدي

ارسم بالرصاص يقول...

ياااااااه الحمد لله انه الكومنت وصل اخيراً .. تحياتي ليك سامو

samo يقول...

ارسم بالرصاص


شرف كبير ليا انك تطلبى اننا نكون اصدقاء

لكن انتى فعلا صديقتى من غير اى دوافع
انتى بتكتبى اللى انتى حاسه بيه وده يكفينى فى الصديقه بجد

اما بالنسبه للتعليق الجميل ده

ما اقدرش اقول غير انى عاجز عن الرد بكلمات تقدر تنافس كلماتك

حزن ... او شجن .. او ادمان

كلها وجوه لنفس العمله

الحزن بمعانيه اكبر بكتير من مجرد كلمات توصفه


شكرااا كتير ليكى //صديقتى هايدى


نورتينى

simply me يقول...

صباح الخير يا سامو

انا عارفه شعورك ده
لانى بحس بيه ساعات
بس انا مانتظرتش الحزن والخوف يسيطر عليا
ماما كانت دايما بتقولى الناس بتبعد عنك عشان مش حاسين انك قريبه منهم
لازم انت كمان تدافع عن نفسك
وتحشر نفسك بين الناس

والله كانت ساعات بتجيب نتيجه وكنت ببقى مبسوطه اوى فى وسطهم
بس انا بقى اللى ببعد عنهم تانى
لانى بحس زى مانت قولت ان الوحده-مش الخوف والحزن-صديق افضل ليا

يعنى انا مش عايزه اقولك خليك كده لوحدك على طول
لكن مادام انت مش مبسوط احشر نفسك بين الناس
وغلس عليهم
خليهم يحسو انك لما بتبعد فى حاجه بتنقصهم
وساعتها هايدورو عليك


وبعدين يا اخى ماحنا كلنا اصحابك اهو فى المدونات
ولا ايه؟؟

يارب تكون فرحان على طول

ياااااه طولت اوى
مشعارفه ليه بقيت رغايه كده فى التعليقات

oceaneyes يقول...

الحزن صديق وفى اوى للانسان لسبب بسيط ...عمره ما بيكدب عليه وعلى طول بيقوله الحقيقة مهما كانت صعبة ومهما كانت هاتجرح

....

صح ان الانسان يحس ان مافيش حد حواليه احساس وحش وبيخوف ...بس مجرد معرفته انه مؤمن بربه وان شدته دى هاتفرج قريب ..بجانب معرفته ان حزنه (صديقه الوفى )معاه ومش هايسيبه

دى فى حد ذاتها حاجة مريحة

....

اتمنى انك تقدر تخرج نفسك من حالة الحزن ...وماتخليهاش تتملكك....صعب انك تنسى الحزن ...صعب اوى ...بس ممكن تتناساه عشان تقدر تعيش جزء من الراحة

....

كالعادة بوست رائع ...ومازال زوقك فى اختيار الصور المعبرة حلو اوى

....

keep on :)

samo يقول...

بندقه

عارفه انتى وصلت كلامى بطريقه جميله
فعلا كررت قرائه الكومنت اكتر من مره

بس ياترى انا ما جربتش انى اغلس او احشر نفسى بين الناس ؟؟؟

صدقينى الناس هى السبب الطبيعى الرداء الواقعى لكل المشاعر

انا مش بحب الحزن ولا الوحده

بس

التعود على الشئ يكسر حاجز الرهبه والملل


يكفينى انك بتعتبرينى صديق

ما تحرمناش من وجودك لان فى غيابك
بحس ان فى حاجه كبيره مفقوده

شكراااا كتير ليكى

samo يقول...

oceaneyes

الخوف من عدم وجود ناس حوالينا صعب
بس
الخوف من الناس اللى حواليك اصعب

معرفتك ان اللى بيتكلم معاك وبتعتبره صديقك هيكون سبب حزن كبير اوى

هى دى نقطه انطلاق الحزن

عارفه .. انا مش خايف من الوحده ولا الحزن ولكن خايف اوى انى ادمنه

ويتحول حزنى لقفص يسجنى فيه .. وتعتاد اجنحتى على السكون .. وتصبح اقل فرصه لمجرد التفكير فى الخروج ....... شبه معدومه

بس انا عارف ان بوجودكم جانبى وتعليقاتكم الجميل ده اكيد بيرفه عنى كتير

صدقينى نفسى احاول اكتب مره عن التفائل

بس منين

طولت عليكى تانى بس اعمل ايه

شكراااااا ليكى

kafrawy يقول...

تفتكر ياعبدو


انا ادركت مين البنى ادم دة ....؟



ممممممم

Unknown يقول...

البويت بتاعك ده وجع قلبى بجد انا فضلت فنةر زيك كده مع كان حوليا أصدقاء لكن كانوا بعيد عنى مش حاسيين بيا لحد ما ظهرتلى واحدة بس واحدة من كل دول و هى أغنتنى عنهم كلهم

ما تصدقش الأوهام الى فى دماغك دى انت مافكش حاجة واضح من كلامك انك أنسان حساس و بتتمتع بمشاعر عميقة و دافئة هما الى خسرانين مش أنت
احنا هنا كلنا أصدقاءك

تحياتى مدونتك ذوقها حل :)

samo يقول...

كفراوى

مش مهم كتير انك تعرف مين الشخص ده
المهم انك تفهم البوست كويس

عارف مش مهم مين الشخص حتى لو كان انت او اى شخص اخر

مجرد انك هتقرا الكلام هتعرف انه بيحكى مش بس عنى بل عن الكل

كفايه كده

samo يقول...

عاليا

يشرفنى انى اكون صديقكم كلكم

عارفه لو حبيتى انك تكونى مكانى انا موافق
بس فكرى ولو للحظه واحده

لو صديقتك دى جرحتك او حتى تجاهلتك ولو لثوانى

ايه هيكون احساسك وايه هيكون تعليقك ساعتها على البوست ؟؟؟؟

شكراا كتير لكلامك الجميل ومواساتك الرقيقه

oceaneyes يقول...

ايه ده ؟؟

انت فين ..غايب بقالك فترة ..اتمنى يكون المانع خير ان شاء الله

....

samo يقول...

oceaneyes

سؤالك عنى بجد طمنى على حاجات كتير اهمها اخيرابقى ليه حد يسأل عنى


على العموم الحمد لله انا بخير بس كان فيه شويه امتحانات والحمد لله


ان شاء الله بكره او بعده بكتير ...... هتقرى الموضوع الجديد

اللى المره دى هيكون بعيد شويه عن الحزن

اتمنى ان تعليقك كون الاول

شكرا ليكى

loumi يقول...

العزيز سامو

أنا بأعتذر عن تأخري
بس النت كان عامل عندي مشاكل
بس الحمد لله حتلاقيني هنا كل شويه
بس ما تزهقش
:):):)

طبعاً فاتتني موضوعات كثيره بس أنا أضفتك على الreader
وحأقرأ كل المواضيع اللي فاتتني
إن شاء الله

أنا شايفه إنك شخصيه متوازنه
وكلامك جميل صحيح بتتكلم عن الحزن
بس مين فينا ما بيمرش بالإحساس ده كل فترة
المهم عدم الإستسلام لهذا الحزن
دايما بنقول دوام الحال من المحال

تحياتي

samo يقول...

lioumi

تأخرك كان اصعب من ان يحتمل

بس ماهو بأدينا

بجد وحشتنى تعليقاتك الجميله وخاصه كلمه ( العزيز ).بس وجودك النهارده بجد شرف ليا

الاستسلام
من الصعب على الانسان انه يستسلم مش يستسلم لأيه

المهم انه ما يستسلم وخلاص

عارفه احساس الحزن ده ئ مش وحش زى ما الكل فاكر

ليا زياره مطوله ليكى فى المدونه عندك

بس ياريت اعرف رأيك فى مواضيعى اللى فاتت

والموضوع اللى موجود بعد ده

اوكى ؟؟؟؟
تحياتى
as u saud